3D Cursor w Blenderze

3D Cursor w Blenderze to narzędzie, które umożliwia precyzyjne umieszczanie punktu odniesienia w przestrzeni 3D. Jest reprezentowany przez biało-czerwoną ikonkę i może być wykorzystywany w różnych operacjach, takich jak manipulacja obiektami, originem, czy wstawianie nowych elementów.

Główne cechy 3D Cursor:

Pozycjonowanie – 3D Cursor można umieścić w dowolnym miejscu sceny 3D.

Odniesienie – Służy jako punkt odniesienia dla dodawania obiektów, operacji takich jak obrót, skalowanie, przesuwanie, czy ustawianie originu.

Dokładność – Pozycja kursora może być ustawiona ręcznie, za pomocą współrzędnych lub przyciągania (Snap).

Jak używać 3D Cursor?

  1. Przesuwanie 3D Cursor:

Shift + Right Mouse Button (Prawy przycisk myszy)

Kliknij w dowolnym miejscu w widoku 3D, aby ustawić 3D Cursor.

N (Panel boczny) → View → 3D Cursor

Wprowadź dokładne współrzędne (X, Y, Z), aby umieścić 3D Cursor w precyzyjnej pozycji.

 

  1. Dodawanie obiektów względem kursora:

Nowe obiekty są domyślnie dodawane w miejscu, gdzie znajduje się 3D Cursor.

Skrót: Shift + A (Dodaj obiekt).

Obiekt pojawi się w miejscu kursora.

  1. Ustawianie originu względem kursora:

Object → Set Origin → Origin to 3D Cursor

Przesuwa origin zaznaczonego obiektu do miejsca, gdzie znajduje się kursor 3D.

  1. Przyciąganie (Snap) do kursora:

Shift + S – Wywołuje menu Snap, które umożliwia:

Cursor to Selected – Ustawia kursor w środku zaznaczonego obiektu lub elementu.

Cursor to Center – Przesuwa kursor do środka układu współrzędnych (0, 0, 0).

Cursor to Grid – Przyciąga kursor do najbliższego punktu siatki.

Selected to Cursor – Przesuwa zaznaczone obiekty lub elementy do pozycji kursora.

Zaawansowane zastosowania 3D Cursor:

  1. Obrót i skalowanie względem kursora:

Zmień pivot point na 3D Cursor:

Komenda: Kliknij menu rozwijane obok trybu manipulacji (domyślnie „Median Point”) i wybierz 3D Cursor.

Teraz obrót (R) i skalowanie (S) będą odbywać się względem pozycji kursora.

  1. Precyzyjne modelowanie:

Dodawanie punktów, krawędzi, lub ścian w edycji:

Przenieś kursor na miejsce, gdzie chcesz dodać nowe elementy, a następnie użyj narzędzi konstrukcyjnych, np. Extrude to Cursor.

  1. Praca z animacjami:

3D Cursor może pomóc w ustawianiu pivotów animacyjnych, np. dla zawiasów drzwi czy obrotów wokół określonych osi.

Skróty związane z 3D Cursor:

Shift + Right Mouse Button – Ustawienie kursora w dowolnym miejscu.

Shift + S – Przyciąganie (Snap) do kursora lub obiektu.

Alt + Shift + S – Wyrównanie obiektów względem kursora (przy niektórych modyfikatorach).

Ctrl + Left Mouse Button (w trybie Sculpt) – Wstawianie pędzli lub masek względem kursora.

Praktyczne wskazówki:

Resetowanie pozycji kursora:

Jeśli kursor został przesunięty przypadkowo, przywróć go do środka sceny:

Shift + S → Cursor to World Origin.

Użycie kursora w precyzyjnym projektowaniu:

Przy pracy z symetrią lub detalami możesz ustawić kursor na określonych współrzędnych i używać go jako punktu orientacyjnego.

Widoczność kursora:

Możesz ukryć kursor, wyłączając go w ustawieniach widoku, jeśli przeszkadza w pracy.

Dodaj komentarz