3D Cursor w Blenderze to narzędzie, które umożliwia precyzyjne umieszczanie punktu odniesienia w przestrzeni 3D. Jest reprezentowany przez biało-czerwoną ikonkę i może być wykorzystywany w różnych operacjach, takich jak manipulacja obiektami, originem, czy wstawianie nowych elementów.
Główne cechy 3D Cursor:
Pozycjonowanie – 3D Cursor można umieścić w dowolnym miejscu sceny 3D.
Odniesienie – Służy jako punkt odniesienia dla dodawania obiektów, operacji takich jak obrót, skalowanie, przesuwanie, czy ustawianie originu.
Dokładność – Pozycja kursora może być ustawiona ręcznie, za pomocą współrzędnych lub przyciągania (Snap).
Jak używać 3D Cursor?
- Przesuwanie 3D Cursor:
Shift + Right Mouse Button (Prawy przycisk myszy)
Kliknij w dowolnym miejscu w widoku 3D, aby ustawić 3D Cursor.
N (Panel boczny) → View → 3D Cursor
Wprowadź dokładne współrzędne (X, Y, Z), aby umieścić 3D Cursor w precyzyjnej pozycji.
- Dodawanie obiektów względem kursora:
Nowe obiekty są domyślnie dodawane w miejscu, gdzie znajduje się 3D Cursor.
Skrót: Shift + A (Dodaj obiekt).
Obiekt pojawi się w miejscu kursora.
- Ustawianie originu względem kursora:
Object → Set Origin → Origin to 3D Cursor
Przesuwa origin zaznaczonego obiektu do miejsca, gdzie znajduje się kursor 3D.
- Przyciąganie (Snap) do kursora:
Shift + S – Wywołuje menu Snap, które umożliwia:
Cursor to Selected – Ustawia kursor w środku zaznaczonego obiektu lub elementu.
Cursor to Center – Przesuwa kursor do środka układu współrzędnych (0, 0, 0).
Cursor to Grid – Przyciąga kursor do najbliższego punktu siatki.
Selected to Cursor – Przesuwa zaznaczone obiekty lub elementy do pozycji kursora.
Zaawansowane zastosowania 3D Cursor:
- Obrót i skalowanie względem kursora:
Zmień pivot point na 3D Cursor:
Komenda: Kliknij menu rozwijane obok trybu manipulacji (domyślnie „Median Point”) i wybierz 3D Cursor.
Teraz obrót (R) i skalowanie (S) będą odbywać się względem pozycji kursora.
- Precyzyjne modelowanie:
Dodawanie punktów, krawędzi, lub ścian w edycji:
Przenieś kursor na miejsce, gdzie chcesz dodać nowe elementy, a następnie użyj narzędzi konstrukcyjnych, np. Extrude to Cursor.
- Praca z animacjami:
3D Cursor może pomóc w ustawianiu pivotów animacyjnych, np. dla zawiasów drzwi czy obrotów wokół określonych osi.
Skróty związane z 3D Cursor:
Shift + Right Mouse Button – Ustawienie kursora w dowolnym miejscu.
Shift + S – Przyciąganie (Snap) do kursora lub obiektu.
Alt + Shift + S – Wyrównanie obiektów względem kursora (przy niektórych modyfikatorach).
Ctrl + Left Mouse Button (w trybie Sculpt) – Wstawianie pędzli lub masek względem kursora.
Praktyczne wskazówki:
Resetowanie pozycji kursora:
Jeśli kursor został przesunięty przypadkowo, przywróć go do środka sceny:
Shift + S → Cursor to World Origin.
Użycie kursora w precyzyjnym projektowaniu:
Przy pracy z symetrią lub detalami możesz ustawić kursor na określonych współrzędnych i używać go jako punktu orientacyjnego.
Widoczność kursora:
Możesz ukryć kursor, wyłączając go w ustawieniach widoku, jeśli przeszkadza w pracy.