Origin w Blenderze odnosi się do punktu początkowego obiektu (tzw. punktu środka ciężkości lub punktu bazowego), który jest używany jako odniesienie podczas transformacji, takich jak przesuwanie, obracanie czy skalowanie. Prawidłowe zarządzanie originem jest kluczowe, zwłaszcza przy modelowaniu i animacji.
Główne cechy originu:
- Domyślne położenie – Origin jest początkowo umieszczony w centrum obiektu, zazwyczaj w jego geometrycznym środku.
- Widoczność – Jest reprezentowany przez pomarańczowy punkt w widoku 3D, widoczny, gdy obiekt jest zaznaczony.
- Transformacje – Origin jest punktem odniesienia, wokół którego odbywają się operacje, np. obrót i skalowanie.
Jak zarządzać originem w Blenderze?
1. Przesuwanie originu:
Aby zmienić położenie originu względem obiektu:
- Object → Set Origin
W menu kontekstowym pojawiają się opcje:- Origin to Geometry – Przesuwa origin do geometrycznego środka obiektu.
- Origin to Center of Mass – Ustawia origin w środku masy obiektu.
- Origin to 3D Cursor – Przesuwa origin do pozycji kursora 3D.
- Geometry to Origin – Przesuwa geometrię obiektu tak, aby origin znalazł się w środku układu współrzędnych.
2. Używanie 3D Cursor:
- Możesz ustawić 3D Cursor w dowolnym miejscu (np. za pomocą klawisza Shift + Right Click) i przesunąć origin do kursora:
- Object → Set Origin → Origin to 3D Cursor.
3. Manipulowanie geometrią bez zmiany originu:
Jeśli chcesz zmienić kształt obiektu, ale zachować jego origin w pierwotnym miejscu:
- Przejdź do trybu edycji (Tab) i manipuluj geometrią (wierzchołki, krawędzie, ściany) bez zmieniania originu.
4. Wyświetlanie originu w innych miejscach:
Użyj skrótu Shift + S (menu Snap), aby przesuwać elementy obiektu lub samego originu względem:
- Kursora 3D.
- Siatki (Grid).
- Geometrii obiektu.
Zastosowania originu w praktyce:
- Animacje – Ustawienie originu w kluczowym punkcie obiektu (np. zawiasach drzwi) ułatwia obrót.
- Modelowanie – Przesunięcie originu do kursora pozwala precyzyjnie skalować lub obracać obiekt względem innego miejsca.
- Export 3D – W niektórych silnikach renderujących (np. Unity) origin definiuje pozycję obiektu w przestrzeni.